Fibertjänster

Fastigheterna i samfälligheten är anslutna till vårt eget fibernät, vilket 2012 ersatte de gamla telefonledningarna och det gamla coax-nätet för TV via föreningen Satelliten som varit sedan området byggdes.

Fibernätet ägs av samfälligheten själv, vilket är klart mer kostnadseffektivt än t.ex. Stadsnät eller liknande plattformar. I augusti 2022 signerade vi ytterligare 5 års kollektivt avtal med Telia som tjänsteleverantör till telefon, Internet och TV vilket betalas av boenden på samma faktura som kvartalsavgiften till samfälligheten. Dessutom fakturerar Telia varje enskild fastighet för eventuella extra beställda tjänster.

Det som ingår för alla är 250/250 Mbps Internet, TV Telia Stora Paket inkl Danmark, fast telefoni via mobilnätet (HVM) och Telia Smarta hemmet.

Avgiften är 4692:-/år (391:-/mån) och betalas kvartalsvis i förskott. Alla fastigheter är kollektivanslutna, så detta går inte att välja bort.

Får man problem med sina fibertjänster kontaktar man Telia speciella support för kollektiva kunder på 020-202070. Ni är också välkomna att kontakta oss i styrelsen så kan vi kontakta Telia via företagsingången som styrelsen kan använda.

Fibern i trädgårdarna

VIKTIGT: Ni som fastighetsägare är skyldiga att veta var fibern går in i huset genom trådgården, så att ni undviker att gräva av den vid trädgårdsarbete. Om fiberkabeln blir skadad är ni skyldiga att stå för reparationerna, och det är väldigt tråkiga pengar.
Karta med ungefärlig plats för kabeln delades ut i brevlådorna med årsmötesprotokollet 2020, det finns utlagd i Facebookgruppen, och kan dessutom fås genom styrelsen. Fiberkabeln bör ligga på minst 35cm djup, men beroende på hur dragningen gjordes finns den på allt från 5cm djup.

Hör av er till styrelsen så bokar vi reparation å er räkning om ni råkar skada fibern. Den bokningen behöver gå genom styrelsen.

Är olyckan ändå framme och man råkar ta sönder sin fiber i eller vid fastigheten kontaktar man styrelsen som beställer reparation från Telia och sedan skickar fakturan till fastighetsägaren.

I fastigheten ska finnas

  • En dosa fastmonterad på väggen där fibern kommer in med Ethernet-anslutning. (s.k. Fiberkonverter, CPE), med strömadapter.
  • En router från Telia med anslutning från fiberkonvertern och utgångar för Ethernet, telefoni och Wi-Fi, inkl strömadapter.
  • En TV box med fjärrkontroll från Telia som ansluts till Ethernet utgång på routern till HDMI ingång på en TV.
  • Telia Smarta hemmet Gateway, en trådlös vattensensor och en trådlös brandvarnare.
Wi-Fi router

TV

Det finns 2 st TV koder per fastighet som är del av kollektiva avtalet; ”999”-koder. Har ni inte dem kan ni få dem via styrelsen eller logga in på telia.se med BankID så kan ni hämta dem där. Med dem kan man inte hyra filmer eller tilläggstjänster, men hela TV utbudet finns.
För att kunna köpa tilläggstjänster behöver Telia kunna fakturera er, och ni kontaktar då Telia som ger er en ”111”-kod, lättast via inloggning på telia.se. I vårt avtal ingår 1 st sådant huvudabonnemang och upp till 4 st tvillingabonnemang utan kostnad. Behöver man inte tilläggstjänster så är 999-koderna dock tillräckligt.
Koderna matar man in med hjälp av fjärrkontrollen i TV-boxen ansluten till sin TV.

Använd gärna TeliaPlay+ på hemsidan teliaplay.se. Där finns alla kanaler och möjlighet att hyra film m.m. för obegränsat antal enheter. Komplettera gärna med en ChromeCast eller Apple TV så ni kan se detta på TV.

FAST TELEFONI

Telia ersätter fast telefoni med ”Hemtelefoni Via Mobilnätet” (HVM) i vårt kollektivavtal. Det innebär att man kan kontakta Telia på 020-202070 och beställa ett SIM-kort med fria samtal och SMS dit det nuvarande 042-hemtelefonnumret vidarebefordras. Man kan använda en mobiltelefon man redan har eller t.ex. köpa en enkel modell via Telia. Telefoni via fibern slutar då fungera.

Den som vill kan dock under en övergångsperiod (sannolikt till under 2024) fortsätta att använda samma telefonitjänst och inkoppling som vi har nu, men då behöver den gamla Wi-Fi routern fortsatt vara ansluten eftersom den nya inte stödjer telefoni. Rekommendationen är då att inte använda sin nya router vi fått 2022 tills man har bytt till den nya telefonin.
Alternativt för den som är händig går det att ”brygga” sin gamla router och använda den till telefoni och den nya till Internetanslutning och TV. Information hur man gör det finns här https://www.telia.se/privat/support/info/brygga-router

Larm

Efter övergången till HVM kan trygghetslarm eller annat larm inte anslutas till vårt telefonnät. Det finns oftast tillbehör för anslutning via mobilnätet i stället som ni får installera.

Telefon

Om ni inte redan har en mobiltelefon som ni kan använda för HVM kan ni t.ex. köpa en via Telia. Under 2023 kostar den ca 1300 kr och upplevs som en trådlös fast telefon.

Mer om HVM abonnemanget

Ert nuvarande nummer vidarebefordras till ett nytt mobilabonnemang som inte kostar något.

  • Fria samtal, SMS och nummerpresentation
  • Datatrafik ingår inte
  • Samtal utomlands ingår inte utan kommer faktureras

Efter beställning hos Telia kommer det ett SIM-kort i brevlådan som ni använder på samma sätt som andra SIM-kort.

Smarta hemmet

Telia Smarta hemmet är en tjänst för att ansluta smart utrustning, t.ex. brandvarnare, dörrlås, lampor m.m. till Internet. De kan sen övervakas och styras via en app i era telefoner. All information finns på smartfamily.telia.se.

I vårt avtal ingår en gateway (ansluts till den vanliga Wi-Fi routern med en nätverkskabel och strömförsörjning), och trådlösa sensorer för brand respektive vatten. Sensorerna drivs av batteri och ansluts trådlöst till gateway. Ytterligare enheter kan köpas t.ex. IKEA TRÅDFRI, Yale dörrlås, Philips Hue.

Installation

Vill ni använda detta behöver ni installera gateway och sensorer. Installera först appen från Google Play eller Appstore, följ sedan instruktion här nedan och lägg sedan till sensorerna via info på https://smartfamily.telia.se/installationguide.